سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نماز امام زمان(عج)، تجلی توحید

نماز، پرچم دین و نردبان عروج به مقام عبودیت است و امامان هدایت که راهنمایان طریق وصول به قرب حق‏اند، بر اقامه این مهم همت گمارده‏اند. نمازهای متنوعی از پیامبر خدا و امامان نور گزارش گردیده است که افزون بر صورت عبودی‏شان، کلاس درس ارزشمندی از معارف الهی‏اند.

یکی از والاترین این اعمال مستحب، نماز امام زمان(عج) است. که همراه دعای پس از آن، از صدر تا ساقه‏اش، مدرسه توحید است. در این نماز جمله توحید که واسطة العقد و بیت الغزل سوره مبارکه فاتحة الکتاب است: (اِیّاکَ نَعبُدُ واِیّاکَ نَستَعین)صدبار تکرار می‏شود. که گویای سرّی عمیق است: نمازگزاری که صدبار توحید تلقی کند و آن را به گونه‏ای که (اِیّاک) را که مفعول است بر (نَعبُد) و (نَستَعین) مقدم دارد، به قلب خویش تلقین سازد (در حالی که هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفید حصرند) به توحید ناب بار می‏یابد.

این معنی همانند دستوری است که در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه کبیره وارد شده است که چون به حرمی از ذوات مقدس اهل‏بیت مشرف می‏شوید، قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی که هنوز به مضجع نورانی و ملکوتی آن معصوم بار نیافته‏اید، صد بار کلمه توحید (الله اکبر) را تکرار کنید، تا کنار ضریح مطهر برسید؛ آن‏گاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید

هریک از این عبارات توحیدی در هر رکعت یکصد مرتبه تکرار می‏شود و چون این عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحید را تمرین کرده است؛ آن‏گاه به چنین کسی دستور می‏دهند دعای بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگوید: یا محمد یا علی! یا علی یا محمد! اکفیانی فإنکما کافیای. این دستور در پی توحید می‏آموزاند که اول هر امر مهم، باور و عمل براساس توحید است و سپس در جهت توحید، توسل به وسائل و توسیط واسطه. هرگز این نماز نمی‏آموزاند که ائمه(علیهم‌السلام) به تنهایی کافی‏اند، به طوری که آنان معاذ الله همتای با خدا یا بعد از آن ذات اقدس ربوبی ولی مستقل در تأثیر باشند بلکه وقتی کسی 400 بار به توحید شهادت داد و سپس به محضر اولیای خدا عرضه داشت که فإنکما کافیای بدان معناست که شما نمایندگان خدای کافی هستید.

این معنی همانند دستوری است که در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه کبیره وارد شده است که چون به حرمی از ذوات مقدس اهل‏بیت مشرف می‏شوید، قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی که هنوز به مضجع نورانی و ملکوتی آن معصوم بار نیافته‏اید، صد بار کلمه توحید (الله اکبر) را تکرار کنید، تا کنار ضریح مطهر برسید؛ آن‏گاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید. زائری که این ادب توحیدی را به جا آورد، وقتی در زیارتش می‏خواند که بکم فتح الله، و بکم ختم الله و بکم ینزل الغیث و الرحمة و بکم یمسک السماء أن تقع علی الأرض می‏داند که ائمه(علیهم‌السلام) وسایط و مجرای فیض خالقیت‏اند. همان طوری که فرشتگان مدبرات امرند (فَالمُدَبِّرتِ اَمرا). چون تدبیر آن‏ها فقط با اراده و اذن خداست. زیارت وجود مبارک امام زمان(عج) این تأثیر را دارد و نماز وجود مبارکش درس توحید است.

بخش مهدویت تبیان

منبع: سایت اسراء






تاریخ : پنج شنبه 90/12/18 | 9:55 عصر | نویسنده : کانون فرهنگی هنری موعود(عج) شهرستان بوشهر | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.