آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعیان جهان در پانزدهمین روز از سال جاری، غزلی با رویکرد مهدوی و با مطلع «ما را ز کورش و کی و جم اعتبار نیست» سروده است.
ما را ز کورش و کی و جم اعتبار نیست
فخری به داریوش و به اسفندیار نیست
مرده است دور رستم و سیروس و کیقباد
ما را به جاهلیت آن دوره کار نیست
در سایه محمد و آل محمدیم
برتر از این برای بشر افتخار نیست
ابنای دین و سوره توحید و کوثریم
بر دل ز کفر و شرک و شرارت غبار نیست
اسلام، اعتقاد و نظام و هویت است
هرکس نداشت در دو جهان رستگار نیست
اندر دژ ولایت و حصن امامتیم
مانند این حصار به گیتی حصار نیست
ما امت عدالت و صلح و اخوتیم
در ما نفاق و شیطنت دیوسار نیست
از جاهلیت مجوس نگیریم رسم و راه
ما را بهجز ولایت مهدی(ع) شعار نیست
اعلام «انّ اکرمکم» باشد این پیام
در کیش ما به رنگ و نژاد اعتبار نیست
گر مدعی تلاش به توهین ما کند
با او بگو که از تو جز این انتظار نیست
تو باش و هفت خوان و خرافات و ترّهات
راهی که میروی ره پروردگار نیست
زنده است دین احمد(ص) و قرآن و اهل بیت(ع)
اکمل از آن طریق سوی کردگار نیست
یا رب رسان امام زمان منجی جهان
فرّخ، زمان او که در آن، کار عار نیست
پر می کند ز عدل به امر خدا زمین
بهتر ز عصر دولت او روزگار نیست
آیین دینمداری و تقوا شود رواج
رسم فساد و شرب مدام و قمار نیست
مؤمن عزیز گردد و کافر شود ذلیل
مرد خدا به دوره او خوار و زار نیست
بخش مهدویت تبیان
تهیه وتنظیم :محسن کشاورز
در دوران غیبت و پنهان زیستی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باورمندان مهدویّت دارای رسالت و مسئولیت خطیری میباشند. منتظران واقعی و راستین در جامعه منتظران جهت نیل به جامعه ایدهآل مهدوی از پای ننشسته و با تلاش و کوشش مضاعف و با ارائه برنامه و راهکارهای تبلیغی، زمینه شوق و علاقه مردم را جهت درک ظهور و آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دوچندان میکنند.
منتظران واقعی با اجرای دو مسئولیت در جامعه زمینة تحقق ظهور را تسهیل مینمایند، نخستین مسئولیت که شاید مهمترین نیز باشد همان خوداندیشی و خودسازی است؛ یعنی منتظِر واقعی قبل از آنکه به فکر دیگران باشد (دگراندیشی داشته باشد) باید با احیای شاخصه های مهدی پسند و مزین شدن به خصال نیک و اخلاق اسلامی خود را در زمره یاران واقعی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد. دومین مسئولیت بعد از خوداندیشی، دگراندیشی میباشد. در این مسئولیت، منتظِر واقعی با تبلیغ و اشاعه فرهنگ ناب مهدوی در میان منتظران، عشق و علاقه آنان را نسبت به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور او بر میانگیزاند و مردم را نسبت به آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل حکومت جهانی تشنه و مشتاق مینماید. در این میان نقش زنان ـ که جمعیت انبوهی از مردم را تشکیل میدهند ـ نقش خطیر و مهمی است؛ زیرا قلمرو و نفوذ زنان در جامعه و ابعاد مختلف آن، دارای گستره وسیعی میباشد؛ یعنی علاوه بر جامعه، در خانواده و مدرسه و… جهت تربیت نسل منتظِر و پرورش یاران خاص حضرت، نقش بینظیر و بیبدیلی را بر عهده دارند. از این رو زنان منتظِر به خاطر جایگاه مهم اجتماعی، و خانوادگی در صورت انجام صحیح مسئولیت، منتظران و جامعه منتظران را به سوی جامعه ایدهآل مهدوی سوق خواهند داد.
زمینهسازی: مقدمه چینی، آماده ساختن استعداد و تهیه مقدمات برای منظوری را زمینهسازی گویند.
ظهور در لغت: آشکار شدن چیز پنهان، پدیدار شدن و هویدایی را گویند. ظهور در مباحث مهدویت به معنای ظاهر شدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پس از زیستن طولانی، جهت برپایی حکومت عدل جهانی است. نکته مهم در ظهور، مسبوق بودن آن به غیبت است. نقش: کنایه از طرح تازه افکندن و صورت نو ظاهر ساختن میباشد.
اجتماع در لغت: کاری که به اجتماع و به همگان بستگی داشته باشد، آنچه مربوط به گروهی که با هم زندگی میکنند، باشد.
اجتماع در اصطلاح، «در گستردهترین معنا، آنگونه که در مورد انسانها به کار برده میشود، هر نوع رفتار یا نگرشی است که از طریق تجربة حال یا گذشته از رفتار سایر مردم (مستقیم یا نامستقیم) تأثیر پذیرفته باشد، یا اشاره به رفتاری است که به سوی مردم جهتگیری شده باشد.
فرهنگی در لغت: به چیزی گفته میشود که منسوب به فرهنگ باشد و فرهنگ به معنای دانش، علم، معرفت و یا مجموعة آداب و رسوم گفته میشود .
فرهنگ در اصطلاح، «شامل الگوهایی است؛ آشکار و نا آشکار از رفتار و برای رفتار که به واسطة نمادها حاصل میشود و انتقال مییابد؛ نمادهایی که دستآوردهای متمایز گروههای انسانی و از جمله تجسمهای آنها را در کار ساخت تشکیل میدهند. هستة اصلی فرهنگ، شامل عقاید سنتی و به خصوص ارزشهای وابسته به آنهاست».
سیاسی در لغت: «منسوب به سیاست؛ و سیاست، حکم راندن به رعیت و اداره کرن امور مملکت و حکومت کردن را گویند».
سیاست در اصطلاح، «یک برنامة پیش اندیشیدنی برای هدفها و طرز عملهاست. فرایند سیاست، عبارت است از ضابطهمندی، اعلام و به کار بستن تقاضاها و چشمداشتها».
اقتصادی در لغت: «منسوب به اقتصاد» را گویند.
اقتصاد در اصطلاح، اینگونه تعریف شده است: «علم اقتصاد، رفتار انسان را در ارتباط با وسایل کمیاب که موارد استعمال گوناگون دارند، به اهداف معین، همچون حداکثر کردن درآمد، مطالعه میکند و این مطالعه معمولاً با به کارگیری دادههای قیمت درمقایسه، انجام میشود. اما انتخاب میان اهداف معین معمولاً مستلزم انتخاب میان ارزشها و سیاستهای اجتماعی است».
«اى گروه مردمان!
آن نور خداى تبارک و تعالى در من قرار گرفت و پس از آن در وجود على(ع)، آنگاه از او در نسلش تا «قائم المهدى(ع)» که بازگیرنده حق است و جلب کننده همه حقوق ازدست رفته ما.
- «الا و ان خاتم الاوصیاء منا القائم المهدى ».
آگاه باشید که خاتم اوصیاء مهدى قائم(ع) از ماست.
- «الا انه الظاهر على الدین کله ».
آگاه باشید که او بر همه ادیان پیروز مى شود.
- «الا انه المنتقم من الظالمین ».
آگاه باشید که او انتقامگیر از ستمگران است.
- «الا انه فاتح الحصون و هادمها».
آگاه باشید که گشاینده و درهم کوبنده مرزهاست.
«الا انه مدرک بکل ثار لاولیاءالله عز و جل ».
آگاه باشید که او خونخواه همه بندگان صالح خداست.
- «الا انه قاتل کل قبیلة من اهل الشرک ».
آگاه باشید که او کشنده هر قبیله اى از مشرکان است.
- «الا انه الغراف من البحرالعمیق ».
آگاه باشید که او نهرى خروشان از اقیانوسى بیکران است.
-...آگاه باشید که او یاور دین خداى تبارک و تعالى است.
-...آگاه باشید که او هر دانشمندى را به دانش وهر نادانى را به نادانى مى شناسد.
-...آگاه باشید که او برگزیده و انتخاب شده خداوند است.
-...آگاه باشید که اووارث هر دانش و دربرگیرنده آن است.
-...آگاه باشید که او آنچه بگوید از پروردگارش مى گوید و هشداردهنده به امر ایمان است.
-...آگاه باشید که او رشید و کامل و نیرومند و متین است.
-...آگاه باشید که فرمانروایى جهان هستى به او واگذار شده است.
-...آگاه باشید که هر کس از (پیامبران و امامان) پیش از او، نوید آمدنش را داده اند.
-...آگاه باشید که او تنها حجت بازمانده خداوند است، بعد از او حجتى نیست، حقى جز با او و نورى جز در پیش اونیست.
-... آگاه باشید که احدى بر او چیره نیست و کسى او را شکست ندهد .
-...آگاه باشید که او ولى خدا در روى زمین، و داور او در میان مردم و امین او در آشکار و نهان است.
بحار الانوار، ج 37، صص 213 - 211.
تهیه وتنظیم:محسن کشاورز
ماهنامه موعود ـ شماره3